Συγκριτικό στρατηγικών digital marketing: SEO vs PPC

Συγκριτικό στρατηγικών digital marketing: SEO vs PPC




Κάνατε όλη τη δύσκολη δουλειά, πήγατε σε σχολή, παρακολουθήσατε ολόκληρο σεμινάριο web Design και στη συνέχεια μόνοι σας σχεδιάσατε, στήσατε και δημοσιεύσατε την ιστοσελίδας σας, όμως τώρα αρχίζει το πραγματικά δύσκολο κομμάτι: να κάνετε τον κόσμο να σας επισκεφθεί.

Μία ιστοσελίδα είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για την αναγνωρισιμότητα της επιχείρησής σας ή ως ένα εργαλείο πωλήσεων, δεν θα έχετε όμως απολύτως κανένα όφελος αν κανένας πελάτης δεν μπορεί να την βρει. Η πραγματικότητα είναι ότι σε ένα υπερσυνωστισμένο online περιβάλλον, η προσέλκυση του κόσμου αποτελεί μία σοβαρή πρόκληση. 

Ψάχνοντας για στρατηγικές online μάρκετινγκ για να προωθήσετε την ιστοσελίδα σας, θα διαπιστώσετε ότι οι κυρίαρχοι όροι μοιάζουν να είναι δύο: το Search engine optimization (SEO) και το Pay-Per-Click advertising (PPC). 

Πολύ συχνά, οι νέοι κάτοχοι ιστοσελίδων με περιορισμένο προϋπολογισμό θα προσπαθήσουν να απαντήσουν στο ερώτημα: “Μεταξύ SEO και PPC, πού θα πρέπει να επικεντρώσω τις προσπάθειές μου;”

Πριν αποφασίσετε ποια τακτική ταιριάζει καλύτερα στη δική σας επιχείρηση, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσετε τι σημαίνουν οι παραπάνω όροι. 

Στην πράξη, το SEO και το PPC αποτελούν τις δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος που λέγεται Search Engine Marketing (SEM). Και έχουν ένα κοινό στόχο: να βοηθήσουν την ιστοσελίδα σας να εμφανίζεται στα αποτελέσματα των αναζητήσεων στις διάφορες μηχανές αναζήτησης, και πρωτίστως στο Google. 

Έχουν όμως και ορισμένες πολύ σημαντικές διαφορές, οι οποίες εντοπίζονται στον τρόπο και στο σημείο που θα εμφανιστεί η ιστοσελίδα σας στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης. 

Τι είναι το PPC Marketing;  



Με το PPC, αγοράζεις θέσεις στις σελίδες των αποτελεσμάτων της αναζήτησης (Search Engine Result Pages ή SERP) που εμφανίζονται στην κορυφή, στο κάτω μέρος, ή στο πλάι. Συνήθως, οι θέσεις PPC έχουν δίπλα τους της σημείωση “Ad”,  ή εμφανίζονται σε ένα carousel, με επιπλέον πληροφορίες στο κάτω μέρος της σελίδας.  

Οι ενδιαφερόμενοι αποκτούν αυτές τις θέσεις πληρώνοντάς το ανάλογο κόστος. Για αυτές τις διαφημιστικές θέσεις, οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν ένα μοντέλο δημοπρασίας pay-per-click. Οι εταιρίες που πληρώνουν τα περισσότερα, κερδίζουν τις καλύτερες θέσεις για τις λέξεις κλειδιά (keywords) που έχουν διαλέξει, όμως το πραγματικό κόστος διαμορφώνεται βάσει του αριθμού των ανθρώπων που θα πατήσουν το σύνδεσμο, εξ’ ου και η ονομασία pay-per-click. 
H στρατηγική του SEO λειτουργεί διαφορετικά.

Tι είναι το SEO Marketing;


Με το SEO, ο στόχος είναι να βελτιώσετε τη θέση εμφάνισης της ιστοσελίδας σας, στα οργανικά αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης —δηλαδή στα αποτελέσματα που δεν είναι πληρωμένα. Για πολλούς όρους αναζήτησης, αυτό σημαίνει ότι θα εμφανίζεστε κάτω από τις θέσεις PPC, χωρίς όμως αυτό να είναι απαραίτητο. Μερικές φορές, τα οργανικά αποτελέσματα μπορούν να εμφανιστούν με ένα rich snippet, όπως αυτό που εμφανίζεται στο πάνω μέρος των SERP.

Με το SEO, η θέση σας στα αποτελέσματα δεν αγοράζεται, αλλά κερδίζεται. Αυτό γίνεται εφαρμόζοντας μία σειρά από πρακτικές SEO που περιλαμβάνουν:

Βελτιστοποίηση της ιστοσελίδας για συγκεκριμένα keywords που σας ενδιαφέρουν.
Βελτιστοποίηση της εμπειρίας χρήσης της ιστοσελίδας, κυρίως σε ότι αφορά την ταχύτητα και την ευκολία χρήσης από φορητές συσκευές. 
Χτίσιμο εικόνας αξιοπιστίας με ενεργούς συνδέσμους (backlinks) από άλλες ιστοσελίδες. 

Ο παραπάνω ορισμός είναι αρκετά συνοπτικός, μπορείτε να δείτε αναλυτικά μία προς μία τις ενέργειες μπορείτε να εφαρμόσετε παρακολουθώντας το σεμινάριο SEO και digital marketing.

Αυτές είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ SEO και PPC που πρέπει να έχετε υπ’ όψη σας, όμως πως μεταφράζονται αυτές στην πράξη για τους κατόχους των ιστοσελίδων;

SEO vs PPC σε 7 σημεία


Οι κάτοχοι μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν έχουν πολλά χρήματα να διαθέσουν για on online marketing, οπότε αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να γνωρίζετε πως το SEΟ και το PPC συγκρίνονται από πλευράς κόστους προς απόδοσης. 

1. Κόστος


Το κόστος είναι μία δύσκολη κατηγορία για σύγκριση. Η απάντηση μοιάζει προφανής, καθώς το PPC είναι στην ουσία πληρωμένη διαφήμιση και το SEO οργανικό, μπορεί κανείς να υποθέσει ότι το PPC είναι πιο ακριβό. Στην πράξη, η σύγκριση του κόστους μεταξύ SEO και PPC είναι πιο πολύπλοκη.

Για να έχετε πραγματικά οφέλη με το SEO, μπορεί να χρειαστεί να προσλάβετε κάποιο ειδικό σύμβουλο SEO. Και εδώ τα κόστη έχουν μεγάλη διακύμανση. Μία πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι σύμβουλοι SEO χρεώνουν περί τα  100€ – 350€ το μήνα. Αν και πρακτικά μπορείτε να μην ξοδέψετε τίποτα περισσότερο για το SEO εκτός από χρόνο, η συνεργασία με ένα ειδικό θα έχει καλύτερα αποτελέσματα.

Από την άλλη, το PPC σας προσφέρει πλήρη έλεγχο του κόστους. Μέσω της πλατφόρμας των Google Ads, μπορείτε να ορίσετε ένα μέγιστο ημερήσιο ποσό, και η μηχανή αναζήτησης θα σταματάει αυτόματα να προβάλει τις διαφημίσεις σας, μόλις εξαντλήσει αυτό το ποσό. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να είστε ήσυχοι ότι δεν θα ξεπεράσετε ποτέ τον προϋπολογισμό σας. Όμως και εδώ χρειάζεται προσοχή, αφού αν το ποσό είναι πολύ χαμηλό και εξαντλείται νωρίς, τότε πιθανόν να μην έχετε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. 

Σύμφωνα με μία έρευνα, οι μικρές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το PPC δαπανούν κατά μέσω όρο 200€-1500€ το μήνα. Αυτό δε σημαίνει ότι η δαπάνη σου θα πρέπει να είναι αντίστοιχη, αλλά ότι η αγορά έχει δείξει ότι αυτό είναι ένα ποσό που έχει αποτελέσματα..

Νικητής: SEO, (συνήθως)

2. Έλεγχος


Στόχος του SEO είναι να “ενημερώσετε” τη Google για τα keywords που αφορούν την επιχείρησή σας, δείχνοντας παράλληλα ότι η ιστοσελίδα σας έχει την απαραίτητη αξιοπιστία για να πλασαριστεί ψηλά. Αν και μπορείτε να στοχεύσετε συγκεκριμένα keywords, στην πράξη έχετε ελάχιστο έλεγχο στα keywords που θα εμφανιστείτε, στο που θα εμφανιστείτε και στο πως θα εμφανιστεί το ιστοδελίδα σας στα SERP. 

Ειδικά για την τελευταία παράμετρο, μπορείτε να δώσετε τη δική σας περιγραφή (meta description), να χρησιμοποιήσετε και ένα schema markup και να ελπίζετε ότι η Google θα χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες. Όμως τελικά, η μηχανή αναζήτησης είναι αυτή που θα αποφασίσει πως θα εμφανιστεί η ιστοσελίδα σας στα αποτελέσματα, αν εμφανιστεί.

Στον αντίποδα με το PPC, έχετε πολύ μεγαλύτερο έλεγχο. Πληρώνοντας για διαφημίσεις σημαίνει ότι αποφασίζετε:

Για ποια keywords θα εμφανίζονται οι διαφημίσεις σας
Ποιος βλέπει τις διαφημίσεις σας, βάσει γεωγραφικής περιοχής, καταναλωτικής συμπεριφοράς και δημογραφικού γκρουπ.
Πως θα εμφανίζονται οι διαφημίσεις σας, καθώς εσείς επιλέγετε το περιεχόμενο, ενώ μπορείτε να προσθέσετε και στοιχεία που μπορεί να αυξήσουν τα clicks, όπως να βάλετε εικόνες ή ad-extensions  που παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες, όπως ειδικές προσφορές ή πληροφορίες παράδοσης.

Νικητής: PPC

3. Ταχύτητα αποτελεσμάτων


To SEO είναι μακροπρόθεσμη στρατηγική. Θα πρέπει να αφιερώσετε μήνες ή ακόμα και χρόνια μέχρι να βελτιστοποιήσετε τις πρακτικές σας, και αρχίσετε να έχετε ορατά αποτελέσματα. Ακόμα και τότε όμως, οι πρώτες εμφανίσεις σας δεν θα αφορούν keywords υψηλής ζήτησης. 

Για παράδειγμα, μία μικρή επιχείρηση που εμπορεύεται καυτερές σάλτσες, θα δει αποτελέσματα για long-tail keywords—όρος του SEO που περιγράφει λέξεις κλειδιά που είναι λιγότερο ανταγωνιστικά—“καυτερές σάλτσες Αθήνα” ή “Καυτερές σάλτσες με ghost pepper” πριν αρχίσει να έχει αποτελέσματα για το πιο γενικό keyword “καυτερές σάλτσες.”

Αυτό δε σημαίνει όμως ότι δεν αξίζει να ασχοληθείτε με το SEO. Το  SEO έχει πολλά πλεονεκτήματα, αλλά απαιτεί υπομονή.

Αντιθέτως, με το PPC μπορείτε να εμφανίζεστε στην πρώτη σελίδα και να έχετε επισκεψιμότητα στην ιστοδελίδα σας από την πρώτη κιόλας μέρα που θα ξεκινήσετε μία καμπάνια. Το PPC αποτελεί μία έξυπνη επιλογή για επιχειρήσεις που κάνουν SEO, αλλά δεν θέλουν να περιμένουν πριν αρχίσουν να βλέπουν αποτελέσματα.

Νικητής: PPC

4. Φόρτος εργασίας


Τόσο το SEO όσο και το PPC απαιτούν διαρκή ενασχόληση. Με το PPC, θα πρέπει να κάνετε μία έρευνα για τα keywords και για το κοινό που θέλετε να προσεγγίσετε με τις καμπάνιες σας. Έπειτα χρειάζεται να δημιουργήσετε τις καμπάνιες, να τις παρακολουθείτε, να μάθετε ποιες φέρνουν αποτέλεσμα και ποιες όχι, και να τις προσαρμόζετε κατάλληλα, ώστε να έχετε το καλύτερο δυνατό ROI (Return of Investment). 

Όπως και με το PPC,  έτσι και με το SEO η δουλειά ξεκινάει με έρευνα κοινού, όμως μετά απαιτούνται μία σειρά από τακτικές ώστε να είναι αποδοτικό:

Θα πρέπει να βελτιστοποιήσετε κάθε σελίδα της ιστοσελίδας σας για τα επιλεγμένα keywords, έχοντάς τα στον τίτλο, στην κεφαλίδα, στο σώμα κειμένου και στα metadata.
Θα πρέπει να παράγετε περιεχόμενο υψηλής αξίας με συνέπεια, ώστε η ιστοσελίδα σας να είναι φρέσκια και να στοχεύει όσο το δυνατόν περισσότερα από τα keywords της επιλογής σας.
Θα πρέπει να εφαρμόσετε τακτικές ώστε να έχετε όσο το δυνατόν περισσότερα backlinks από άλλες ιστοσελίδες. 
Να έχετε ένα web design φιλικό προς το SEO.
Συνολικά, το SEO απαιτεί περισσότερη δουλειά από το PPC.

Νικητής: PPC

5. Εμπιστοσύνη


Αναμενόμενα, οι άνθρωποι εμπιστεύονται τα αποτελέσματα που βρίσκονται ψηλά στα αποτελέσματα με οργανικό τρόπο, έναντι των πληρωμένων διαφημίσεων. Σύμφωνα με μία έρευνα, το 46% του κοινού προτιμάει τα οργανικά αποτελέσματα των αναζητήσεων, ενώ το ποσοστό ανεβαίνει στο 65% για τα αποτελέσματα που αφορούν προϊόντα. Επομένως το SEO είναι ο βέλτιστος τρόπος για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του κοινού αν εμπορεύεστε προϊόντα.
Παρ’ όλ΄ αυτά, μία εξίσου μεγάλη μερίδα του κόσμου – περί το 57% - δεν κάνει διαχωρισμό μεταξύ των οργανικών αποτελεσμάτων και των πληρωμένων θέσεων. 

Έπειτα, η Google αλλάζει διαρκώς τον τρόπο που εμφανίζονται τα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης, επομένως αυτά τα ποσοστά μεταβάλλονται από καιρό σε καιρό, όμως μία μερίδα του κόσμου θα προτιμάει πάντα τα οργανικά αποτελέσματα.

Νικητής: SEO

6. Click-Through Rate


Σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα υπάρχει συγκεκριμένος ξεκάθαρος νικητής σε αυτή την κατηγορία, όμως τα ίδια δεδομένα δείχνουν πως τα πάντα εξαρτώνται από τον τύπο της συσκευής που χρησιμοποιεί το κοινό. 

Συγκεκριμένα, το Click-Through Rate (CTR) για τα οργανικά αποτελέσματα ξεπερνάει το 65% μέσω υπολογιστών, με τις πληρωμένες PPC θέσεις να αγγίζουν μόλις το 4%. Στα κινητά από την άλλη, τα οργανικά αποτελέσματα έχουν CTR γύρω στο 40%, με το PPC να περιορίζεται στο 3%.

Σε κάθε περίπτωση, τα οργανικά αποτελέσματα έχουν περισσότερα clicks, οπότε όσο πιο ψηλό SEO ranking έχει η ιστοσελίδα σας τόσο το καλύτερο.

Νικητής: SEO

7. Analytics


Tα Analytics είναι αυτά που σας παρέχουν τη δυνατότητα να μαθαίνετε από κάθε σας πείραμα και δοκιμή, ώστε οι κινήσεις σας να έχουν το καλύτερο αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου. Και έχετε πρόσβαση σε πολύ χρήσιμα analytics τόσο με το SEO όσο και με το PPC.

Τα Google Analytics, είναι μία δωρεάν πλατφόρμα, που παρέχει χρήσιμα δεδομένα για την κίνηση που έρχεται στην ιστοσελίδα σας με οργανικό τρόπο, για το ranking σας στα διάφορα keywords και για τις σελίδες που βρίσκει ο κόσμος μέσω του SEO. 

Συμπληρωματικά, μπορείτε να ενισχύσετε αυτές τις δωρεάν πληροφορίες με εμπορικά εργαλεία SEO που θα σας επιτρέψουν να καταλάβετε με σαφή τρόπο πως η ιστοσελίδα σας συγκρίνεται με τον ανταγωνισμό, αλλά και τι διαφορετικό κάνει ο ανταγωνισμός ώστε να έχει αυτά τα αποτελέσματα, δείχνοντάς σας πληροφορίες όπως τα keywords που έχουν επιλέξει ή το backlink προφίλ τους.
Σε κάθε περίπτωση και παρόλο που το SEO μπορεί να σου παρέχει πολλές χρήσιμες πληροφορίες, πάντα θα υπάρχουν ερωτηματικά για την απόδοση ορισμένων ιστοσελίδων έναντι κάποιων άλλων. 

Στον αντίποδα, τα analytics που παρέχονται για τις καμπάνιες PPC καταδεικνύουν με ακρίβεια ποιες διαφημίσεις είχαν υψηλότερη απόδοση. Και καθώς έχετε πλήρη έλεγχο σε κάθε τομέα μία καμπάνιας, μπορείτε να κάνεις όσες συγκριτικές δοκιμές A/B επιθυμείτε, και να αποκτήσετε ακόμα καλύτερη γνώση των συμπεριφορών του κοινού— ενώ μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτά τα ευρήματα όχι μόνο για τις καμπάνιες PPC, αλλά για όλες τις διαδικτυακές σας καμπάνιες. 

Νικητής: PPC

Τελικά τι είναι καλύτερο: το SEO ή το PPC;


Όλα εξαρτώνται από τις προτεραιότητές σας. 

Το PPC δίνει πιο άμεσα αποτελέσματα και θα δείτε όφελος στην επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σας από την πρώτη μέρα, όμως θα πρέπει να πληρώνετε για κάθε κλικ που φέρνει στην ιστοσελίδα σας. 

Το SEO αποδίδει πιο αργά, όμως μόλις κατακτήσετε ένα αξιόλογο ranking τα οφέλη διαρκούν περισσότερο. Ένα υψηλό ranking θα εξακολουθεί να σας φέρνει κόσμο όσο παραμένετε στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων, και θα έχετε υψηλότερο CTR με ένα επιτυχημένο SEO από ότι PPC. Και μπορεί να χρειάζεται να μοχθήσετε για να εμφανιστείτε στην πρώτη σελίδα, όμως όλη η επισκεψιμότητα που θα έρχεται προς την ιστοσελίδα σας από κει και πέρα, θα είναι δωρεάν. 

Βοηθάει η επισκεψιμότητα μέσω του PPC το SEO;


Άμεσα όχι, όμως ορισμένα σύμφωνα με τους ειδικούς, η επισκεψιμότητα της ιστοσελίδα σας επηρεάζει το ranking. 

Για παράδειγμα αν κάποιος πατήσει το link του PPC έρθει στην ιστοσελίδα σας, του αρέσει αυτό που βλέπει και μείνει, τότε αυτομάτως κερδίζετε σε bounce rate, κάτι που λέει στην Google ότι οι επισκέπτες βρίσκουν χρήσιμη την ιστοσελίδα σας. 

Και ενώ δεν μπορείτε να αντικαταστήσετε τα οφέλη του SEO με τις διαφημίσεις PPC, η άνοδος της επισκεψιμότητας της ιστοσελίδας σας είναι το πρώτο βήμα για μία πιο αποδοτική στρατηγική SEO.

Μπορούν το PPC και το SEO να λειτουργήσουν συνδυαστικά;
Εξαιρετική ερώτηση! Αν και σε αυτό το άρθρο εξετάσαμε το PPC και το SEO ανταγωνιστικά, για τις περισσότερες επιχειρήσεις ο στόχος θα πρέπει να είναι μία συνδυαστική στρατηγική. 

Το PPC μπορεί να σας βοηθήσει να κερδίσετε την αρχική επισκεψιμότητα και αναγνωσιμότητα που επιθυμείτε, ειδικά όταν η ιστοσελίδα σας είναι καινούργια, ή αποδίδει χαμηλότερα από τα προσδοκώμενα. Είναι λοιπόν μία πολύ καλή τακτική μέχρι να αρχίσει να αποδίδει η μακροπρόθεσμη στρατηγική του SEO.

Σε βάθος χρόνου το SEO θα έχει καλύτερη απόδοση, όμως είναι πολύ δύσκολο να ωφεληθείτε όταν πρωτοξεκινάτε και δε σας γνωρίζει κανείς. 

Συνδύασε SEO και PPC για να έχεις βέλτιστα αποτελέσματα


Συμπερασματικά, παρακολουθώντας ένα ολοκληρωμένο σεμινάριο digital marketing, θα μάθετε να αξιοποιείτε και τα δύο “όπλα”. Σε βάθος χρόνου ο συνδυασμός των 2 στρατηγικών θα σας δώσει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα αφού θα καλύπτετε ακόμα περισσότερες θέσεις στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων της Google.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιατί να γίνω Microsoft Office Master;

Προκήρυξη Λιμενικού για προσλήψεις Αξιωματικών

Πιστοποίηση CompTIA A+