Δωρεάν Μαθήματα στο YouTube ή Σεμινάρια Online επί Πληρωμή
Δωρεάν Μαθήματα στο YouTube ή Σεμινάρια Online επί Πληρωμή
Δεν σας κρύβω ότι ως εκπαιδευτικός, που έχω αφιερώσει χρόνια στην εκπαίδευση και την καθοδήγηση των μαθητών αυτή η ερώτηση με εκνευρίζει…πολύ!
Παρόλα αυτά σε αυτό το άρθρο δεν θα είμαι ειρωνική και θα προσπαθήσω να κάνω «μία ψύχραιμη κριτική» όπως λέει και ο αγαπημένος Alex.plats
Τα θετικά
Ναι, το YouTube έχει πολλά καλά – δεν το αρνούμαι. Μπορείς να βρεις εξαιρετικά βίντεο, από το πώς να φτιάξεις το τέλειο γραφειάκι για την τετράχρονη κόρη σου μέχρι το πώς να μάθει να βάζεις line break στο Word για να περάσεις τις εξετάσεις για τις ενότητες του ECDL. Για αυτά τα ζητήματα, όταν ξέρεις ακριβώς τι ψάχνεις, το YouTube μπορεί να είναι ένας πολύτιμος σύμμαχος. Στοχευμένη ερώτηση – στοχευμένη άμεση απάντηση και σε βίντεο! Μέχρι εδώ…όλα τέλεια!
Τα προβλήματα
Όμως, ας είμαστε ειλικρινείς. Πιστεύετε πραγματικά ότι αυτό αρκεί για να μάθετε πραγματικά κάτι; Ότι η εκπαίδευση είναι απλώς μια σειρά από τυχαία βίντεο που θα σας μάθουν «τα πάντα»; Εδώ είναι το πρόβλημα. Η εκπαίδευση δεν είναι απλώς η συλλογή πληροφοριών. Είναι μια διαδικασία με σκοπό, δομή και συνέπεια. Και το YouTube δεν μπορεί να σας προσφέρει αυτά τα στοιχεία, όσο κι αν το θέλετε.
Ξεκινάμε με το πιο απλό. Το YouTube είναι ένας ωκεανός περιεχομένου, όπου το εκπαιδευτικό υλικό είναι μια σταγόνα μέσα σε αυτόν. Ψάχνετε ένα βίντεο για κάτι που σας ενδιαφέρει, και πριν το καταλάβετε, καταλήγετε να βλέπετε βίντεο με γάτες που παίζουν πιάνο ή trailer για την τελευταία σειρά στο Netflix. Γιατί; Γιατί ο αλγόριθμος του YouTube δεν ενδιαφέρεται για το αν μαθαίνετε κάτι. Ενδιαφέρεται για το πόσο χρόνο θα μείνετε στην πλατφόρμα, και θα σας παρασύρει σε ένα ατέρμονο ταξίδι που δεν έχει καμία σχέση με την εκπαίδευση.
Και δεν είναι μόνο αυτό. Ας μιλήσουμε για την αξιοπιστία. Το YouTube είναι γεμάτο με πληροφορίες – καλές, κακές και εντελώς λανθασμένες. Ναι, υπάρχουν αξιόπιστα κανάλια και δημιουργοί που προσφέρουν ποιοτικό περιεχόμενο. Αλλά πώς ξέρετε ποιος λέει την αλήθεια και ποιος σας πουλάει φούμαρα; Χωρίς να έχετε τις απαραίτητες γνώσεις, είναι σαν να ψάχνετε βελόνα στ' άχυρα. Και δεν μιλάμε μόνο για απλά λάθη. Μιλάμε για θεωρίες συνωμοσίας και ψευδείς πληροφορίες που είναι διαδεδομένες στο YouTube. Πραγματικά πιστεύετε ότι μπορείτε να ξεχωρίσετε τι είναι σωστό και τι λάθος χωρίς καμία καθοδήγηση;
Και αυτό μας φέρνει στο τρίτο μεγάλο ζήτημα. Το YouTube δεν έχει καμία δομή. Δεν υπάρχει καμία συνέχεια ή προγραμματισμός στην εκπαίδευση. Όλα είναι αποσπασματικά. Βλέπετε ένα βίντεο εδώ, ένα βίντεο εκεί, αλλά ποιο είναι το αποτέλεσμα; Μαθαίνετε πραγματικά ή απλώς νομίζετε ότι μαθαίνετε; Στην πραγματικότητα, η εκπαίδευση απαιτεί σχέδιο, μεθοδολογία και, ναι, αξιολόγηση. Χωρίς αξιολόγηση, δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζετε αν πραγματικά κατανοείτε το αντικείμενο ή αν απλώς βλέπετε βίντεο χωρίς να παίρνετε τελικά τίποτα από αυτό.
Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία προσωπική υποστήριξη. Κανείς δεν είναι εκεί για να σας καθοδηγήσει, να απαντήσει στις ερωτήσεις σας, να σας εξηγήσει τις απορίες σας. Είστε μόνοι σας, χαμένοι σε μια θάλασσα πληροφοριών, προσπαθώντας να καταλάβετε τι ισχύει και τι όχι. Και αυτό, φίλοι μου, δεν είναι εκπαίδευση. Είναι χάσιμο χρόνου.
Συμπεράσματα
Είναι λοιπόν άδικο και εσφαλμένο να υποβιβάζουμε την αξία της οργανωμένης εκπαίδευσης, των εκπαιδευτών που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους σε αυτό το έργο, και να θεωρούμε ότι το YouTube μπορεί να την αντικαταστήσει. Η εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συλλογή πληροφοριών. Είναι μια διαδικασία καθοδηγούμενη από έμπειρους εκπαιδευτικούς, που σας βοηθούν να κατανοήσετε, να εξελιχθείτε και να αξιολογηθείτε. Το YouTube μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για μικρές απορίες και καθημερινές λύσεις, αλλά δεν είναι η λύση για τη σοβαρή και οργανωμένη μάθηση.
Σκεφτείτε το λοιπόν την επόμενη φορά που θα αναρωτηθείτε γιατί να πληρώσετε για μαθήματα υπολογιστών ή για ένα σεμινάριο. Δεν πληρώνετε για την πληροφορία. Πληρώνετε για τη γνώση, τη δομή, την καθοδήγηση και την αξιολόγηση. Και αυτό, αγαπητοί μου, είναι κάτι που το YouTube δεν μπορεί να σας προσφέρει.
Cambridge DELTA,
Diploma in Teaching English to Speakers of Other Languages
Σε περίπτωση που θέλετε να διαβάσετε περισσότερα για την επιστήμη της Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας μπορείτε να δείτε την παρακάτω βιβλιογραφία (ή να δείτε ένα τρίλεπτο βίντεο - λογικά θα είναι το ίδιο):
- Black, P., & Wiliam, D. (1998). "Assessment and Classroom Learning." Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-74.
- Brown, G. T. L., & Harris, L. R. (2014). The Future of Self-Assessment in Classroom Practice: Reframing Self-Assessment as a Core Competency. Frontline Learning Research, 2(1), 22-30.
- Guskey, T. R. (2003). How Classroom Assessments Improve Learning. Educational Leadership, 60(5), 6-11.
- Stiggins, R. J. (2002). Assessment Crisis: The Absence of Assessment FOR Learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
- Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment. Solution Tree Press.
- Harlen, W. (2007). Assessment of Learning. Sage Publications.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου