Μαθήματα Υπολογιστών για παιδιά και η σημασία τους

Μαθήματα Υπολογιστών για παιδιά και η σημασία τους

Τα τελευταία 5-6 χρόνια πάνω από το 50% των παιδιών που παρακολουθούσαν μαθήματα πληροφορικής σταμάτησαν. Το πρόβλημα προφανώς ξεκίνησε μετά την έναρξη της οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα μας και στα πλαίσια των περικοπών στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αρκετοί γονείς ανέστειλαν την εκπαίδευση των παιδιών στην Πληροφορική καθώς θεωρούσαν ότι δεν χρειάζεται τα παιδιά να πάρουν από τώρα το «χαρτί» των Υπολογιστών αλλά ότι είναι προτιμότερο όταν μεγαλώσουν να κάνουν 2-3 μήνες μαθήματα και να το πάρουν.
Σαν εκπαιδευτές πληροφορικής ποτέ δεν είχαμε ως στόχο το «να πάρουν τα παιδιά το χαρτί». Η πιστοποίηση, δηλαδή η αξιολόγηση τόσο της εκπαίδευσης όσο και του εκπαιδευόμενου, αδιαμφισβήτητα είναι απαραίτητο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας για να οριοθετεί έναν άμεσο στόχο, αλλά ο πραγματικός στόχος είναι η καθαυτή εκπαίδευση σε κάποια δεξιότητα και συγκεκριμένα εδώ στις δεξιότητες της πληροφορικής.

Μα το παιδί μου είναι χάκερ – δουλεύει τον υπολογιστή καλύτερα από εμένα.


Σίγουρα εκτός από την οικονομική κρίση η εξάπλωση της τεχνολογίας άλλαξε την αντίληψη των γονέων για την ανάγκη που έχουν τα παιδιά για υποστήριξη στο θέμα της πληροφορικής. Τα περισσότερα παιδιά του σήμερα αλληλεπιδρούν διαρκώς με την τεχνολογία. Αυτή η αλληλεπίδραση σχετίζεται με τη χρήση smartphones, tablets και υπολογιστών και κυρίως με εφαρμογές που σχετίζονται με το διαδίκτυο. Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότερες εφαρμογές που χρησιμοποιούν τα παιδιά στις παραπάνω συσκευές έχουν  συνήθως ως σκοπό τη διασκέδαση (βίντεο, μουσική, άθληση) ή την κοινωνική δικτύωση. Είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι φιλικές στο χρήστη και βασίζονται όλες σε κοινές αρχές χρήσης. Αυτή η ευχέρεια στη χρήση των παραπάνω συσκευών σε επίπεδο ψυχαγωγίας, δίνει την εντύπωση ότι αντίστοιχα τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές για να εκτελέσουν ένα έργο σε εκπαιδευτικό επίπεδο (μια εργασία για το σχολείο τους) ή και της πραγματικής τους εργασίας αργότερα.
Μη ξεχνάμε ότι πλέον στο γυμνάσιο και το λύκειο (και ως ένα βαθμό και στο δημοτικό) τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Πέρα από τα καθαυτά μαθήματα πληροφορικής (όπως και των ξένων γλωσσών) που από μόνα τους έχουν μία δυσκολία, ειδικά αν οι γονείς του μαθητή δεν είναι εξοικειωμένοι με το να λύνουν απορίες ή να βοηθούν στο διάβασμα, πολλοί καθηγητές δίνουν στα παιδιά εργασίες στη λογική των projects (άλλωστε υπάρχει και σχετικό μάθημα πλέον), πράγμα που σημαίνει ότι τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα πολλά διαφορετικά προγράμματα (όχι μόνο Word και PowerPoint) στα πλαίσια σχεδόν πραγματικών συνθηκών εργασίας.

Πρέπει να δώσουμε στα παιδιά μια βαθύτερη γνώση τεχνολογικών δεξιοτήτων και όχι να εστιάζουμε στην επιφανειακή χρήση της.


Αυτό που πρέπει να διδάσκουμε στα παιδιά είναι να χρησιμοποιούν προγράμματα από όλο το φάσμα της πληροφορικής (εφαρμογές γραφείου, σχεδιαστικά, επεξεργασίας φωτογραφίας, video, ήχος, προγραμματισμό, blog) και να βλέπουν τον υπολογιστή ως εργαλείο δουλειάς και όχι μόνο ως παιχνιδομηχανή.
Τα μαθήματά πρέπει να λειτουργούν ως σενάρια εργασίας και για κάθε σενάριο να χρησιμοποιούνται διάφορα προγράμματα σε συνεργασία μεταξύ τους όπως συμβαίνει συνήθως σε πραγματικές εργασίες.
Θέλουμε τα παιδιά να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις ώστε να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή ως ένα παραγωγικό εργαλείο δουλειάς τόσο στην ακαδημαϊκή όσο και στη μετέπειτα επαγγελματική τους καριέρα.

Κυρίτσης Τίμος
Msc in Informatics

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιατί να γίνω Microsoft Office Master;

Προκήρυξη Λιμενικού για προσλήψεις Αξιωματικών

Πιστοποίηση CompTIA A+